Nyhetsarkiv

470 resultater

470 resultater funnet med valgt filtrering
  1. Fristen for sentraltilknytningsplikt er utsatt

    Samferdselsdepartementet har utsatt fristen for når løyvehavere må være tilknyttet en drosjesentral med én måned til 1. april 2025. Årsaken er at vilkårene for dispensasjonsadgang ikke er kjent for løyvemyndigheten og næringen.

  2. Bussbransjen en av næringene med høyest kompetansebehov

    NHOs kompetansebarometer for 2024 ble lansert 13. februar 2025. Her var bussbransjen den næringen med nest høyest udekket kompetansebehov i 2024. Yrkesfag er fortsatt den mest etterspurte kompetansen blant NHOs medlemsbedrifter.

  3. Klimamålene bør inkludere alt norsk forbruk

    Norske klimamål bør ha størst mulig positiv effekt på det globale klimaet. For persontransporten kan Norge gå foran og sette mål som også inkluderer utslipp fra produksjon av kjøretøy. Det hevder Jon H. Stordrange og Jofri Lunde i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 10. januar.

  4. Ber myndighetene kontrollere turbusskabotasje i 2025

    Etter fjorårets sesong frykter NHO Transport at utenlandske operatører vil øke kabotasjekjøringen i Norge i 2025. Derfor sendte foreningen en henvendelse før nyttår til ansvarlige kontrollmyndigheter med en sterk oppfordring om å prioritere kontroll og håndheving av regelverket i kommende sesong.

  5. Nye krav til fartsskriver fra nyttår

    På grunn av krav knyttet til EUs mobilitetspakke, må enkelte kjøretøy bytte fartsskriver. Det blir også en økning i antall dager du må vise kjøre- og hviletidsdata for i en kontroll.

  6. Tragisk bussulykke - vår medfølelse

    En rutebuss med over 50 personer kjørte av veien og havnet i vannet i Hadsel i Nordland andre juledag. Årsaken er ikke kjent så langt, men det er foreløpig meldt om tre omkomne og flere kritisk skadde.

  7. Jernbanedirektoratet skal utrede mulige tilskuddsordninger for langdistansebusser

    Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport datert 16.12.24 at Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å utrede en mulig tilskuddsordning for langdistanse- eller ekspressbusser. Oppdraget er en oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak nr. 918 fra juni 2024, og fristen for ferdig utredning er satt til 20.10.25.

  8. La Tromsø vise vei

    Tromsø er et inspirerende eksempel på bærekraftig byutvikling. Dette hevder Jofri Lunde og Jon H. Stordrange i Dagens Næringsliv 17. desember. Replikken var et svar på en kronikk om hvordan køkostnader kan reduseres på en måte som kommer flest mulig til gode.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: