Ber myndighetene kontrollere turbusskabotasje i 2025

Publisert

bildet viser en turbuss og grønne trær

Foto: NHO Transport

Etter fjorårets sesong frykter NHO Transport at utenlandske operatører vil øke kabotasjekjøringen i Norge i 2025. Derfor sendte foreningen en henvendelse før nyttår til ansvarlige kontrollmyndigheter med en sterk oppfordring om å prioritere kontroll og håndheving av regelverket i kommende sesong.

Med virkning fra 1. januar 2024 innførte regjeringen v/ Samferdselsdepartementet endelig en kabotasjebegrensning på inntil 20 dager sammenhengende og maksimalt 30 dager i løpet av ett år. Den umiddelbare effekten ble en stor økning i etterspørselen fra utenlandske reise- og turoperatører. Etter hvert som sommeren nærmet seg begynte henvendelsene å avta, samtidig som de norske turoperatørene fikk betydelige kanselleringer. Årsaken til dette? De største utenlandske operatørene fikk med seg at de nye kabotasjereglene ikke kom til å bli kontrollert og håndhevet. Den preventive effekten varte noen få vintermåneder.

I juni 2024 sendte NHO Transport brev til kontrollmyndighetene der foreningen ba om at man, i lys av nytt rammeverk for kontroll, må prioritere håndheving og kontroll av persontransportkabotasje i 2024. Gjennom foreningens kartlegging av utenlandske turbusser ble det registrert over 1600 busser i månedene juli og august alene. Med ca. 60 busser kontrollert for kabotasje totalt for hele året har utenlandske turbusser med andre ord hatt fritt spillerom og en minimal oppdagelsesrisiko i Norge. I brev til Statens vegvesen og politidirektoratet den 20. desember 2024 redegjorde NHO Transport for fjorårets sesong i turbussnæringen.

- På tross av økte kostnader, rekrutteringsutfordringer og økte ventetider på service og innkjøpt bussmateriell, opplever turbussnæringen en positiv vekst. Derfor var et av hovedpoengene i vår henvendelse at dersom norske myndigheter ikke prioriterer håndheving og kontroll av persontransportkabotasje, bidrar de indirekte til å begrense vekstpotensialet til norsk turbussnæring samtidig som konkurranse på ulike vilkår legitimeres, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Kabotasjevirksomhet i Norge er svært lønnsomt for utenlandske aktører fra lavkostland når det ikke betales norsk tarifflønn, merverdiavgift eller oppgjør i norske kroner. At turbussnæringen gis gode rammevilkår for å kunne vokse er nyttig for norsk transportberedskap, norske arbeidsplasser og finansielt ved at skatter og avgifter sikres betalt inn til den norske stat. I tillegg er norske busser ofte nyere og tryggere enn de utenlandske, hvilket bidrar positivt til trafikksikkerheten på norske veier. Som et resultat av omfattende turbusskabotasje siste tiåret i tillegg til to år med pandemi, er den norske turbussparken nå kraftig bygd ned. Det tar betydelig lenger tid å bygge opp igjen kapasitet enn det tar å bygge ned.

- Vi håper etatene nå forstår sammenhengen mellom regelverk, kontroll og håndheving og at de som ansvarlig myndighet og viktigste premissgiver tar vår bekymring og oppfordring på alvor, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Eskil J. Sæterlien.

På bakgrunn av den gjennomførte tellingen av utenlandske turbusser i Norge i år, er det særlig to land og tre selskaper som skiller seg ut og har bedrevet omfattende transportarbeid i Norge i 2024. NHO Transport oppfordret myndighetene til å kontakte operatørene Ollex, Vilneda og Alltours for å gjøre de oppmerksomme på norske regler, krav til dokumentasjon, konsekvenser ved overtredelse mv.

Her kan du lese brev av 20. desember 2024

Her kan du lese brev av 19. juni 2024.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: