Media har de siste ukene hatt flere oppslag om mulige konsekvenser ved utstrakt bruk av kinesiskproduserte busser innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Dette har skapt en del frykt siden det blir hevdet at produsentene eller kinesiske myndigheter kan fjernstyre eller stoppe kinesiskproduserte busser på veier i Norge i en krisesituasjon.
- Det er viktig å få frem at kollektivdrift er en samfunnskritisk funksjon, og man er avhengige av at bussene skal transportere tusenvis av passasjerer til og fra jobb, utdanningsinstitusjoner og fritidsaktiviteter hver dag. I tillegg skal bussene kunne flytte tusenvis av mennesker til trygge områder i en beredskapsmessig situasjon. Vi er dermed avhengige av en kontinuerlig driftssikkerhet og at bruken av ulikt materiell kan samordnes i en krisesituasjon. Det er imidlertid viktig å understreke at alle kinesiske busser levert eller bestilt så langt samsvarer med myndighetenes krav, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Fylkeskommunene har i dag ansvaret for den lokale kollektivtransporten, men NHO Transport og Næringslivets Sikkerhetsråd påpeker i sitt brev at 14 ulike fylkeskommuner hver for seg eller på en koordinert måte ikke kan fastsette nødvendige krav til bussene slik at de vil kunne anvendes på en optimal måte i en beredskapsmessig situasjon. Slike krav og spesifikasjoner må fastsettes av sentrale myndigheter.
- Vi anmoder dermed Samferdselsdepartementet samt Justis- og beredskapsdepartementet om umiddelbart å be relevante statlige organer om å fastsette mer konkrete og håndfaste krav til fremtidig bussmateriell. Vi understreker samtidig at bussnæringen gjerne bidrar med innspill og synspunkter i forbindelse med en slik gjennomgang, avslutter Stordrange.
Les brevet her.