Samferdselsdepartementet ber nå om ytterligere utsettelse, helt til 21.12.17. Det understrekes at ESAs krav om oppheving av antallsbegrensningen, Delingsøkonomiutvalgets omfattende forslag til dereguleringer og departementets eget forslag om å oppheve tilslutningsretten og -plikten må ses i sammenheng og vurderes samlet.
– Dette samsvarer helt med NHO Transports forslag til videre behandling gitt i innlegg i Aftenposten og Dagens Næringsliv 14.06.17 og 15.06.17. I tillegg har Stortingets transportkomite anmerket det samme i sin innstilling vedørende ny Nasjonal transportplan. Det er imidlertid stortingsvalg i september, og utsettelsen kan dermed medføre at en ny regjering må sluttbehandle alle forslag til endringer i reguleringene på taxisiden, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Samferdselsdepartementet legger i sitt svar til ESA stor vekt på behovet for å finne løsninger som sikrer nødvendige taxitjenester i både byene og distriktene. I tillegg er man opptatt av sikkerheten til passasjerer og sjåfører. Samferdselsdepartementet fremmet imidlertid 16.06.17 en proposisjon om endringer i Yrkestransportloven. Dette forslaget innebærer at øvre aldersgrense for løyve heves til 75 år. I tillegg gis klare regler for hva som er lovlig samkjøring i forhold til Yrkestransportlovens krav vedrørende "persontransport mot vederlag".