– Tall fra Sverige viser at særkrav knyttet til busser har kostet samfunnet inntil 380 millioner kroner i året. I tillegg er miljøkostnadene store. Standardisering vil gi betydelige besparelser, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.
Les den Svenske undersøkelsen her: Särkravens betydelse för busstrafikens kostnader
Det er fylkeskommunene eller tilhørende administrasjonsselskaper som står for innkjøpene av de aller fleste busser her til lands, og de tekniske spesifikasjonene i anbudene er forskjellig fra fylke til fylke. Alt fra farge, seteavstand, gulv, dører, setetrekk, holdestenger og stoppknapper varierer. Det er dyrt å produsere og dyrt for samfunnet.
NHO Transport har vært aktiv pådriver i arbeidet med standarden.
– Standarden er en viktig milepæl som NHO Transport har ventet på og bidratt til. Felles krav til bussmateriellet betyr at flere kan reise kollektivt på en kostnadseffektiv måte. Det har verdi både for kundene og samfunnet, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport som representerer bussoperatørene.
Kan spare 200 000 kroner per buss
Bilimportørenes landsforening har også vært med i utviklingen av standarden og er opptatt av at de norske kravene avviker minst mulig fra EU-direktivene og i størst mulig grad er like på tvers av fylker.
– I 2019 skal fylkene kjøpe inn rundt 1 500 nye busser. Med maksimal standardisering vil det være mulig å spare inntil 10 prosent, det vil si opptil 200 000 kroner per buss, og opptil 300 millioner kroner totalt. Disse pengene bør forvaltes slik at de kan gi mer og bedre kollektivtrafikk for de samme pengene, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.
Reduserte utslipp
Den nye norske standarden stiller også tydelige miljøkrav og skal bidra til å redusere klimagassutslipp. Felles krav kan gi kjøretøyene lengre levetid, ved at de kan brukes ut over én anbudsperiode og i ulike anbudsområder.
– På veien mot lavutslippssamfunnet blir innfasing av utslippsfrie busser viktig for å kutte utslipp i transportsektoren. Vi både håper og tror at den nye standarden vil bidra til å sette fart på denne omleggingen, sier seniorrådgiver Merete Knain i Enova.
Standarden NS 11050 Persontransport - tekniske og funksjonelle krav til busser utgis av Standard Norge og er utviklet av en bredt sammensatt komité med de viktigste aktørene i verdikjeden som produsenter, operatører, administrasjonsselskaper, fylkeskommuner og interesseorganisasjoner.
Program for lansering av Standarden 16. oktober