De tre partiers merknad er som følger:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at det innføres en ordning der staten kompenserer busselskapene for sosiale rabatter på ekspressbussruter (rabatt for barn, studenter, pensjonister, vernepliktige o.l)
Det er en kjent sak at NSB får kompensert inntektstapet ved slike rabatter av Samferdselsdepartementet, noe som skaper en konkurransevridning mellom tog og ekspressbuss. Ekspressbussene yter total 175 millioner i slike rabatter hvert år, noe selskapene selv må dekke.
- NHO Transport har lenge jobbet for å få samme kompensasjon som NSB. Ekspressbussene ønsker ikke en generell statsstøtte, men likebehandling og konkurransenøytralitet, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Ekspressbussene har nå 40 prosent færre passasjerer enn for åtte år siden, og man har dermed blitt nødt til å redusere rutetilbudet. Dette går utover folk i distriktene som ikke bor i nærheten av en togstasjon.
- Vi synes dermed det er rart at borgerlige stortingsrepresentanter fra distriktene ikke støtter merknaden. I denne saken er i stedet politikken snudd på hodet. Man skulle tro at partier som Høyre og Fremskrittspartiet var mest opptatt av å sørge for like konkurransevilkår mellom private bussoperatører og statlige virksomheter som NSB. Nå er det de rød-grønne som fremmer forslag om konkurransenøytralitet mellom private og offentlige aktører, sier Stordrange.
Under behandlingen av ny Nasjonal transportplan i juni ba imidlertid et enstemmig Storting regjeringen om å komme med tiltak for å bedre rammebetingelsene for ekspressbussene i handlingsplanen for kollektivtrafikken. Denne er en oppfølging av Nasjonal transportplan og bør snart være klar.
- Det er svært positivt at de rød-grønne bringer denne saken opp på den politiske dagsorden. Samferdselsministeren bør ta merknaden fra Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet ad notam og komme opp med konkrete tiltak for å bedre ekspressbussenes situasjon. Dette haster fordi mange linjer og avganger nå er nedleggingstruet, sier Stordrange.
For øyeblikket er diskusjonene størst på Notodden. Her har lokalpolitikerne engasjert seg sterkt for å hindre at antall avganger på Timeekspressens linje 1 mellom Notodden og Oslo blir redusert.