Positiv regjeringsplattform

Det er nå klart at Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet vil danne ny blå-grønn regjering. Sammensetningen vil sannsynligvis være klar fredag 19. januar, men regjeringspartiene kunne allerede 14. januar presentere sin politiske plattform. Denne inneholder mange positive elementer på transportsiden, men kunne vært litt mer konkret på enkelte punkter.

Den nye regjeringen vil prioritere gjennomføringen av Nasjonal transportplan for 2018-2029, som inneholder en historisk satsing på ulike samferdselsprosjekt.  Man vil dermed satse sterkt på de såkalte Byvekstavtalene, som innebærer at staten dekker 50 prosent av kostnadene ved infrastrukturutbygging mot at fylkeskommunene og kommunene forplikter seg til enn effektiv arealutnyttelse i og omkring kollektivlinjer og -knutepunkter.
 
- Dette er positivt fordi Nasjonal transportplan også gir løfter om økte overføring til fylkeskommunene for å dekke økte driftskostnader etter hvert som antall kollektivreisende øker. Planen trekker også frem behovet for økt fremkommelighet for kollektivtransporten, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
 
Ekspressbuss spesielt nevnt
 
Regjeringsplattformen gir imidlertid klare signaler om at det kan være aktuelt å øke dieselavgiften på sikt for at Norge lettere skal nå målsetninger om reduserte utslipp og overgang til nullutslippskjøretøy. Det sies ingen ting om når og hvor mye avgiften eventuelt vil bli økt med.
 
- Det er på den annen side interessant at den nye regjeringen vil "liberalisere ekspressbusspolitikken fullt ut for usubsidierte ekspressbussruter". Det er dermed tydelig at partiene har registrert ekspressbussnæringens utfordringer, og det blir spennende å se hva man konkret vil legge i dette utsagnet, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
 
Klare signaler om kabotasje og kontroll
 
Det gis også klart uttrykk for at den nye regjeringen vil motsette seg ytterligere liberalisering av kabotasjeregelverket både på gods- og turbilsiden. Samtidig legger man vekt på økt kontrollvirksomhet og nødvendigheten av at utenlandske transportører betaler bompenger og skatter samt avgifter i Norge.
 
- Dette er interessant. NHO Transport er i dialog med Samferdselsdepartementet om nullgrense for merverdiavgiftsregistering for alle som driver nasjonal transport i Norge. Dette vil gi en ypperlig kontrollmulighet fordi man da vil drive ulovlig hvis man tar kabotasjeoppdrag uten å være merverdiavgiftsregistrert. Samtidig vil en slik registrering gi en bra oversikt over omfanget av kabotasjevirksomhete og hvem som står bak, sier Stordrange. 
 
Plattformen er imidlertid mer uklar når det gjelder fremtidige reguleringer av taxi-markedet. Det hevdes her at man "vil åpne for økt bruk av delingsøkonomi i persontransport innenfor et regelverk og krav til tilbyderne som er forutsigbare". På den annen side er man klar med hensyn til jernbanereformen, som skal gjennomføres i regjeringsperioden frem til 2021.
 
Ikke flertall
 
De tre nye regjeringspartiene vil imidlertid ikke ha flertall i Stortinget, men vil primært søke støtte hos Kristelig Folkeparti. De kan også søke støtte hos ett av de rød-grønne partiene i enkelte saker.
 
- Den nye regjeringen vil imidlertid ha et bredere grunnlag i Stortinget enn den forrige, som kun besto av Høyre og Fremskrittspartiet. Dette vil gjøre det lettere å føre en forutsigbar og konsekvent politikk, noe som er en stor fordel for næringslivet og samferdselssektoren, avslutter Stordrange.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: