Departementet foreslår at det skal være fritt å etablere nye ekspressbussruter så lenge disse har et utstrekk på over 50 kilometer. Flybusser skal også kunne settes i gang fritt, men de kan kun ta av- eller påstigende passasjerer ved en flyterminal.
- Fylkeskommunene har fått delegert løyvemyndigheten fra Samferdselsdepartementet, og vi har sett mange eksempler på at fylkeskommunene knytter så mange begrensninger til løyvene at planlagte ekspressbussruter ikke blir lønnsomme og dermed ikke satt i gang. Fylkenes løyvepolitikk har også vært en medvirkende årsak til at ekspressbussruter har blitt lagt ned eller fått lavere frekvens. Hvis departementets forslag blir vedtatt, vil ekspressbussene få mer liberale og forutsigbare rammer, noe som er svært gledelig, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
NHO Transport har i sitt høringssvar lagt vekt på ekspressbussenes betydning. Foreningen trekker også frem årsaker til at ekspressbussene har 40 prosent færre passasjerer enn for 10 år siden.
- Vi har imidlertid påpekt at en landsdekkende tariffavtale bør legges til grunn for å inneha ekspressbussløyve. Det foreslåtte regelverket åpner for at utenlandske aktører kan starte ekspressbussvirksomhet, og da er det viktig å hindre at de tilbyr sjåførene uakseptable lønns- og arbeidsvilkår. Det ville også gitt de utenlandske aktørene konkurransemessige fortrinn, sier Stordrange.
NHO Transport påpeker i tillegg at ekspressbusselskapene må ha en plikt til å opprettholde ruter i en viss periode for å sikre forutsigbarhet og stabilitet på kollektivsiden. Foreningens medlemsbedrifter har også observert at det drives persontransport mot vederlag, men uten løyve, til og fra flyterminaler, noe som tilsier at kontrollvirksomheten bør intensiveres.
Les høringssvaret her