Rapporten fra 2018 bekrefter at anbud både kan være kostnadsbesparende og føre til en formålstjenlig tjenesteproduksjon i en samfunnsnyttig bransje, ifølge Lunde og Stordrange. Den påpeker også at noen bransjer er mer egnet for anbudsutlysning enn andre.
Les Vista-rapporten "Anbud i bussmarkedet – samfunnsmessige konsekvenser"
Busstjenester egnet for anbud
Det er aktiv konkurranse på leverandørsiden, anbud medfører lave transaksjonskostnader, oppdragsgiver har nødvendig styring og kvaliteten kan lett kontrolleres. Det er heller ingen grunn til å anta at kvaliteten ville vært bedre om produksjonen skjedde i offentlig regi.
- Det er også viktig at arbeidstakerne blir ivaretatt ved at regler om virksomhetsoverdragelse kommer til anvendelse slik at alle arbeidstakere beholder både stilling og opprinnelige lønns- og arbeidsvilkår ved bytte av leverandør. Busselskapene kan heller ikke skaffe seg konkurransefordeler ved å endre lønns- og arbeidsvilkårene siden anbudene baseres på en felles tariffavtale, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
10 prosent besparelse
Vista Analyse AS har sammenlignet privat bussdrift med fylkeskommunal produksjon og konkludert med at fylkeskommunene sparer 10 prosent etter at de såkalte transaksjonskostnadene er trukket fra. Det kjøpes totalt busstjenester for 11 milliarder kroner hvert år, og besparelsen blir dermed på over én milliard kroner årlig.
- Dette beløpet kan brukes til å styrke det totale kollektivtilbudet via flere ruter og hyppigere avganger. Alternativt frigjøres midler til å styrke andre offentlige velferdstjenester eller redusere skatte- og avgiftstrykket, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.
Lave driftsmarginer
NHO Transport har også fått Stakeholder AS til å analysere busselskapenes økonomiske resultater de siste 10 årene med tall fra SSB. Gjennomsnittlig driftsmargin for busselskaper med hovedvekt på bykjøring lå på 2,1 prosent, for selskaper med størst aktivitet utenfor byområdene lå marginene på på 3,7 prosent.
- Så lave marginer er nok et faresignal. Lav inntjening gjør det forholdsvis uinteressant å investere i bussbransjen, noe som kan medføre at det blir færre selskaper på sikt. Dette kan igjen redusere konkurransen og gjøre anbudene dyrere, noe oppdragsgiverne bør ta hensyn til når fremtidige anbud skal legges ut, sier Stordrange.
Rom for forbedringer
Vista Analyse AS har også avdekket at kostnadseffektiviteten kan styrkes ytterligere via forbedringer av anbudsprosessen. Det samme gjelder deler av avtalevilkårene.
- Vista Analyse AS påpeker spesielt at bussmateriell, anbudsgrunnlag og kontrakter i større grad bør standardiseres. I tillegg bør risikofordelingen mellom oppdragsgiver og leverandør bli mer balansert, avslutter Lunde.
Les innlegget publisert i Dagens Næringsliv her