Se innslaget nederst i artikkelen.
Innslaget var tatt opp fra Norgesbuss AS sitt nye anlegg i Nittedal, og kommersiell direktør i Norgesbuss AS, Harald Fleisje, opplyste at veibruksavgift på biodrivstoff ville koste selskapet 30 millioner ekstra per år. I tillegg ville det bli uaktuelt å benytte biodrivstoff på Flybussen.
Mye av den ekstra regningen må imidlertid dekkes av oppdragsgiverne i form av administrasjonsselskapene eller fylkeskommunene. Administrerende direktør i Kolumbus AS og styreleder i Kollektivtrafikkforeningen, Odd Aksland, bekreftet at avgiften ville gi et redusert rutetilbud, høyere billettpriser eller tvinge busselskapene til å bruke ordinær autodiesel.
NHO Transport har estimert at overgang til autodiesel vil øke Co2-utslippene fra bussbransjen med 200.000 tonn per år. Avgiften vil gi hele bransjen en årlig kostnadsøkning på 271,5 millioner kroner.
Daglig leder i Zero, Marius Holm, fremholdt også at veibruksavgift på biodrivstoff vil ha negative effekter både for kollektivtilbudet og miljøet. Han hevdet også at hvis intensjonen er å bli kvitt palmeoljebaserte produkter, bør avgiften kun legges på ikke-bærekraftig biodrivstoff. På den annen side hevdet Finansdepartementet avslutningsvis at de har funnet en god løsning for næringen, som skaper nødvendig forutsigbarhet.