Foreningen sendte et brev 11.09.20, hvor man bad om at tur- og flybusser ble inkludert i den nye kompensasjonsordningen. Mye tyder på at dette ønsket blir etterkommet og at den nye ordningen vil bygge på den tidligere generelle kompensasjonsordningen for næringslivet.
- Det kan være fornuftig å ta utgangspunkt i en eksisterende ordning for å spare tid og dermed raskt gjøre ordningen tilgjengelig. Men, da bør rammene justeres litt slik at man unngår konkurransevridning og utilsiktede virkninger, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
NHO Transport har på denne bakgrunn påpekt at ordningen må likestille virksomheter innenfor et større aksjeselskap med konsern med samme aktivitet skilt ut i et eget aksjeselskap. På samme måte må man likebehandle selskaper med egenfinansiering og aktører med ekstern finansiering. Dette medfører i praksis at avskrivninger må kompenseres på lik linje med leasingsavgifter.
Les brevet her