Foreningen frykter også at reformen kan medføre at enkelte aktører vil en alt for høy pris i deler av markedet. Resultatet kan bli at hele drosjenæringen taper tillit og får et svekket omdømme.
- NHO Transport har støttet viktige deler av reformen, men har hele tilden vært skeptiske til fjerning av den såkalte tilslutningsplikten. Denne tilsier at alle løyvehavere skal være tilsluttet en sentral. Disse tar ikke bare hånd om bestillinger, men også innrapportering av skatte- og avgiftsdata til myndighetene. Dessuten spiller sentralene en viktig rolle ved reklamasjoner og andre klager fra kundene, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
I brevet blir behovet for å kontrollere mange sider av drosjevirksomheten fremhevet, og økt kontrollvirksomhet må dermed samordnes mellom flere departementer, direktorater, etater og tilsyn. NHO Transport ber på denne bakgrunn om et møte med Samferdselsdepartementets politiske ledelse for å få avklart hvordan dette vil bli samordnet på tvers av ulike instanser.
Les brevet her