Oppgjøret medfører at det gis et generelt tillegg til alle på kroner 0,50. Det gies også et tillegg på kroner 1,50 til ansatte i den såkalte Teko-industrien. Rammen på 1,70 prosent består av et lønnsoverheng på 1,20 prosent og de nevnte sentrale tilleggene utgjør 0,30 prosent. I tillegg er det estimert en glidning på 0,20 prosent, som skal dekke lokale forhandlinger og såkalte garantitillegg.
- Teknisk beregningsutvalg økte sitt estimat av årets prisvekst fra 1,20 til 1,40 prosent under forhandlingene, noe som gjorde disse ekstra vanskelige. Partene satte dermed ny rekord i mekling på overtid med bortimot 23 timer, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Meklingen medførte en bestemmelse om at bedriftene ikke kan forskjellsbehandle arbeidstakere med hensyn til forskuttering av sykepenger. Dette har også vært et tema i tidligere oppgjør.
- Denne bestemmelsen er knyttet til Industrioverenskomsten. Det er kun rammen fra Frontfaget som er førende for øvrige oppgjør og ikke slike bestemmelser. Det er for øvrig interessant å registrere at Fellesforbundet og Norsk Industri ikke har gjort noen endringer i avtaletekstene for å holde kostnadene under kontroll, sier Stordrange.
Forhandlingene om Bussbransjeavtalen skal holdes 2. og 3. september.
For mer informasjon, se: