NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund har på denne bakgrunn sendt et notat til kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby om situasjonen. Kopi av dokumentet er også oversendt Stortingets utdannings- og forskningskomite.
- NHO Transport har også tatt opp behovet for ekstra midler og bruk av ledige turbusser i sitt høringssvar om Revidert nasjonalbudsjett til Stortingets finanskomite, transport- og kommunikasjonskomite samt kommunalkomiteen. Det ligger også et notat om dette hos Samferdselsdepartementets politiske ledelse, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
NHO transport har foretatt en nøye kartlegging av tilgjengelige turbusser og sjåfører blant medlemsbedriftene. Hensikten var å dokumentere at det er busser ledig over hele landet.
- Det er også viktig å få frem at sjåførene er permitterte. Vi tror det ville være mer samfunnsnyttig og fornuftig om disse i stedet ble engasjert for å kjøre skolebarn trygt frem og tilbake fra skolene fremfor passivt å heve dagpenger hos NAV, avslutter Stordrange.
Les brevet til kunnskaps- og integreringsministeren her.