- Vi er glade for at oppgjøret nå er endelig godkjent. Det ville være synd om passasjerene og oppdragsgiverne skulle bli belemret med en ny streik. Man kan nå stole på at bussen kjører som vanlig til og fra jobb, skole og fritidsaktiviteter, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange. Han minner samtidig om at bussene tar hånd om seks av 10 kollektivreiser i Norge.
Det ble brudd i meklingen om bussoppgjøret 20. september, og alle sjåfører i Oslo og Viken ble tatt ut i streik samme dag. Konflikten ble etter hvert intensivert, og på det meste var over 8.000 av landets 12.000 bussjåfører i streik inntil partene ble enige om et nytt oppgjør med Riksmeklers bistand 1. oktober.
Det var et svært knapt ja-flertall. Stordrange er noe forundret over dette.
- Arbeidsgiversiden strakk seg langt for å oppnå enighet 1. oktober. Blant annet fikk sjåførene kompensasjon for moderate tillegg under samordnet hovedoppgjør i 2018. Gjennomsnittlig årslønn for bussjåfører vil etter oppgjøret ligge på 463.000, og bussjåførene har fått et godt oppgjør sammenlignet med andre grupper, sier Stordrange.
Han hevder at det knappe ja-flertallet nok skyldes at det var skapt for høye forventninger i forkant av oppgjøret. Arbeidstakersiden hadde heller ikke tatt hensyn til alle utfordringer knyttet til Covid-19 og nødvendige restriksjoner.
- Alle aktører innen persontransport har hatt et kraftig fall i antall passasjerer og billettinntekter etter innføringen av innføringen av alle Covid-19-restriksjonene. Busselskapene vil ha røde tall i 2020 og hadde dermed ikke mer å gi. Tur- ekspress og flybussaktørene har permittert ansatte og parkert mange av bussene. Da er det begrenset rom for ekstraordinære lønnsøkninger, avslutter Stordrange.
Les også:
- Alt du trenger å vite om tariffoppgjøret 2020