NHO Transport deltok på klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatns innspillsmøte 02.06.20 og har sendt skriftlige innspill til hvordan stortingsmeldingens mål om å kutte utslippene med 45% innen 2030 kan nås. Meldingen skal presenteres i løpet av 2020.
Unngå økt trafikk og utslipp
- Økte kollektivandeler er et sentralt virkemiddel for å redusere klimagassutslippene fra hele persontransporten. Kollektivtrafikken, i kombinasjon med bildelingstjenester, sykkel og gange, samt bedre utnyttelse av ny teknologi, vil sikre god mobilitet og redusere det totale behovet for kjøretøy, sier næringspolitisk sjef Jofri Lunde i NHO Transport, og legger til at kollektivtrafikkens konkurransekraft må styrkes.
I Klimakur 2030, som fagetatene presenterte tidligere i år, utvides personbilparken i Norge med 400 000 biler i perioden 2020-2030, mens antall kollektivreiser er holdt konstant.
- En klimapolitikk med sterke insentiver om å øke personbilparken, selv om den blir elektrifisert, er ikke bærekraftig og i tråd med de langsiktige globale klimamålene, sier Lunde.
Seks anbefalinger til klimapolitikken
NHO Transport mener følgende bør legges til grunn i klimapolitikken:
• All persontransport må bidra til en sirkulær økonomi og i fremtiden ha null eller lave utslipp gjennom livsløpet. For å måle utviklingen bør man ta i bruk livssyklusanalyser på de kjøretøyene som fases inn.
• Også når man har oppnådd overgang til nullutslippskjøretøy, er det viktig å bidra til en effektiv trafikkavvikling, spesielt i byområdene.
• Den offentlige virkemiddelbruken bør dreies bort fra å stimulere til økt privat bilhold gjennom en kraftig subsidiering av elbiler, og over på områder som fører til mer sykkel og gange; deling av personbiler; og god utnyttelse av et økt kollektivtilbud.
• Fremkommeligheten for kollektivtrafikken må bedres, fordi det øker passasjerenes nytte og reduserer samfunnets reisekostnader. Bussene kommer raskere frem hvis elbilenes rett til å bruke kollektivfelt fjernes.
• Ulempene ved å klare seg uten egen privatbil må reduseres ved at det legges til rette for et godt kollektivtilbud i kombinasjon med bildelingsordninger og gode digitale løsninger for sømløs mobilitet. Ekspressbusser bør ta en økende andel av fjerntransporten i kombinasjon med bildelingsordninger.
• Holdningskampanjer som stimulerer til nye holdninger og endret atferd bør gjennomføres for å stimulere til bruk av kollektive løsninger sammen med sykkel og gange. Strukturell og sosial innovasjon er nødvendig for å utnytte mulighetene som finnes til å redusere de globale klimagassutslippene.
På møtet med Rotevatn fremhevet NHO Transport også biodrivstoffets betydning for busstransportens fornybarandel. Avgiftsendringen fra 01.07.20 er svært uheldig fordi man står i det reelle valget mellom å redusere kollektivtilbudet eller erstatte biodrivstoffet med fossilt drivstoff.
Les NHO Transports innspill til den kommende klimameldingen.
Les NHO Transports høringsuttalelse til Klimakur 2030.