Lite forpliktende om kollektivtrafikken
Regjeringen la klokken 12.00 i dag frem en ny krisepakke. Denne omtaler svikten i billettsalg og -inntekter innen fylkeskommunal kollektivtrafikk, men løftene om kompensasjon er lite forpliktende og konkrete.
Regjeringen la klokken 12.00 i dag frem en ny krisepakke. Denne omtaler svikten i billettsalg og -inntekter innen fylkeskommunal kollektivtrafikk, men løftene om kompensasjon er lite forpliktende og konkrete.
Regjeringen skriver i den aktuelle stortingsproposisjonen at den vil komme tilbake til kompensasjon for tapte billettinntekter i Revidert nasjonalbudsjett. Regjeringens forslag kommer i midten av mai, og Revidert nasjonalbudsjett blir vanligvis behandlet i Stortinget i midten av juni.
- Omtalen i dagens krisepakke er for vag og lite håndfast. Det er skuffende. Fylkeskommunen trenger konkrete garantier for at netto inntektstap vil bli dekket av staten, og dette må komme raskt for at ikke kollektivtilbudet må reduseres dramatisk, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
På landsbasis dekker billettinntektene i snitt omkring 50 prosent av kostnadene til kollektivdrift, og totalt inntektstap ligger på over 800 millioner kroner i måneden. For Ruters del dekker billettinntektene 66 prosent av kostnadene, og dette administrasjonsselskapet taper nå bortimot 400 millioner i måneden.
- Bransjen har jobbet hardt for at regjeringen skulle være mer konkret i Stortingsproposisjonen. Vi har ennå ikke blitt tilstrekkelig hørt, men har fått løftet problemet opp på den politiske dagsorden, og det kommer kompensasjon på sikt, sier Stordrange.
Han sikter i denne forbindelse til et stortingsvedtak av 19.03.20, hvor et samlet storting anmoder regjeringen om å kompensere fylkeskommunene for alle ekstra kostnader og inntektstap som følge av dagens restriksjoner. Nå vil imidlertid både fylkeskommunene, administrasjonsselskapene og NHO Transport jobbe mot Stortinget for å få et mer konkret vedtak under nasjonalforsamlingens behandling av Stortingsproposisjonen.
- Alle fylkesordførere, KS, Kollektivtrafikkforeningen, NHO Sjøfart, Spekter, fire arbeidstakerorganisasjoner og NHO Transport har allerede sendt et felles brev til samtlige stortingsrepresentanter. Dette brevet har nesten samme innhold som vårt notat av 18.03.20 les brevet her, og vi vil følge opp dette de nærmeste dagene, sier Stordrange.