NHO Transport har lenge påpekt at den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet medfører en forskjellsbehandling ut fra bedriftenes organisasjonsmodell og valgte finansieringsformer. I tillegg har det vist seg at støtteordningen for ekspressbussene også medfører skjevheter ved at et foretak kun kan motta kompensasjon fra en av ordningene. Har man dermed ekspress- og turbussvirksomhet innen samme aksjeselskap, kan det ikke søkes om støtte for å opprettholde et visst ekspressbusstilbud fra en ordning og om å få dekket "uunngåelige faste kostnader" knyttet til turbussvirksomheten fra den generelle kompensasjonsordningen.
- Hver høringsinstans får svært liten tid til å fremlegge sine synspunkter på stortingskomiteenes høringsmøter, og det er dermed liten tid til å utdype ulike problemstillinger. Det er dermed positivt når representanter stiller spørsmål mot slutten av møtet. Dette gir mer tid og dermed rom for å gå mer i detalj om et spesifikt tema, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Les notatet til transportkomiteen her