På pressekonferansen ble det opplyst at ordningen skulle avsluttes allerede 31. desember 2021, men dette har i ettertid blitt korrigert til 31. januar 2022. Andre har hevdet at den bør være i kraft så lenge myndighetene opprettholder smittevernbegrensende restriksjoner.
- NHO Transport legger også til grunn at den bør være i kraft så lenge næringslivet hemmes av myndighetspålagte restriksjoner. Kompensasjonsordningen har vært og vil fortsatt være svært viktig for foreningens turbussmedlemmer, og i perioder har også flybussene hatt nytte av denne ordningen. Turbussene er stort sett parkert, og sjåførene er permittert eller flyttet over til rutebusskjøring for å kompensere et høyt covid-19-relatert sykefravær blant rutebussjåfører, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Næringsdepartementet har ansvaret for kompensasjonsordningen og jobber for tiden med endringer av denne. Endringer vil fremkomme når regjeringen legger frem en stortingsproposisjon tidlig i januar, som skal danne grunnlaget for Stortingets vedtak av de ulike covid-19-tiltakene.
- Det er allerede klart at krav til omsetningsfall for å kunne benytte ordningen vil bli justert. I tillegg vil maksimalbeløpet for kompensasjon bli redusert, noe som vil gå utover større bedrifter, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.
NHO Transport har ved flere anledninger påpekt at tidligere ordning medførte en uheldig forskjellsbehandling. Denne medfører også konkurransevridende effekter.
- Foreningen har gjentatte ganger tatt opp at leasing- og egenfinansiering av driftsmidler må likebehandles. I dag får man kompensert hele leasingsavgiften, men ikke avskrivninger hvis turbussene er finansiert med egne midler eller banklån. I sistnevnte tilfelle riktig nok rentekostnadene dekket. I tillegg har NHO Transport igjen tatt opp den den uheldige forskjellsbehandlingen basert på organiseringen av virksomhetene, sier Stordrange.
I NHO Transports notat blir det understreket at dagens regjeringspartier i januar 2021 stemte for et anmodningsvedtak i Stortinget med 24 punkter, hvor av ett var at regjeringen i neste krisepakke måtte foreslå ordninger for likebehandling av finansieringsformer. Regjeringen svarte ikke på dette , og under forhandlingene på Stortinget om endelig utforming av den aktuelle krisepakken ble temaet lagt til side.
- Representanter for regjeringspartiene har også stilt skriftlige spørsmål til tidligere statsråder om likebehandling av finansieringsformer. Nå har regjeringspartiene mulighetene for å vise at de mente alvor og dermed rette opp åpenbare skjevheter, avslutter Stordrange.
Les NHO Transports notat her