Den fylkeskommunale kollektivtrafikken fikk i alt 4.600 millioner i kompensasjon for 2020. Kollektivtrafikken er definert som en samfunnskritisk funksjon, og kompensasjonen gjorde det mulig å opprettholde kollektivtilbudet i tråd med myndighetenes pålegg.
- I perioder med strenge restriksjoner har antall reisende vært nede i 20 prosent sammenlignet med tilsvarende perioder i 2019. I fjor sommer og tidlig høst lå andelen på rundt 50 prosent. Dette har selvsagt påvirket billettinntektene, som dekker i underkant av 50 prosent av de totale kostnadene ved kollektivdrift, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Estimater utført av oppdragsgiverne viser at næringen totalt vil tape 2.400 millioner i billettinntekter i første halvår. Dette dekker all fylkeskommunal kollektivdrift og dermed buss, sporvei, t-bane, hurtigbåter og ferjer. Henvendelsen til regjering og Storting er dermed også signert av NHO Sjøfart, Spekter og arbeidstakerorganisasjonene.
- Regjeringen skal legge frem en ny krisepakke med økonomiske tiltak som følge av pandemien 29.01.21. Vi håper at økt kompensasjon til kollektivdrift blir med i dette forslaget. Hvis ikke, håper vi at Stortinget vil plusse på disse midlene under sin behandling, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.
I notatet blir det også påpekt at den fylkeskommunale kollektivtrafikken vil trenge ytterligere midler når Covid-19-pandemien er over. Eksakt beløp vil partene komme tilbake til.
- Når Covid-19-pandemien er over, må vi starte et omfattende arbeid for å få reisende tilbake og dermed reetablere tidligere kollektivandeler. Mange har begynt å sykle eller gå, og andre vil benytte hjemmekontor i større grad enn tidligere. Dette er positivt fordi det bidrar til lavere utslipp og mindre press på kollektivtrafikken i rushtidsperiodene. Utfordringene blir primært å få reisende til å erstatte bilen med kollektivmidler. Dette er helt nødvendig for at Norge skal kunne oppfylle sine miljø- og klimaforpliktelser, sier Stordrange.
Les notatet her