I innlegget påpeker administrerende direktør Jon H. Stordrange og næringspolitisk sjef Jofri Lunde i NHO Transport at dagens elbilpolitikk forhindrer at målene i byvekstavtalene kan nås. Disse målene er knyttet til reduksjon av kø, støv, støy, ulykker, utslipp og veislitasje fra transport.
Antall kollektivreiser er bortimot halvert under pandemien, mens biltrafikken i byene har holdt stand. Kollektivtilbudet må fornyes og forbedres for å få de reisende tilbake. Billettproduktene bør tilpasses nye reisevaner. Kapasiteten må økes for å redusere trengsel og fjerne gammel frykt for smitte.
Myndighetene må dermed være villige til å satse mer på kollektivtrafikken for å redusere de totale skadekostnadene ved transport. Økt kollektivandel er også nødvendig for å nå klimamålene.
Stortinget skal vedta ny klimapolitikk 08.04.21. Ifølge innstillingen fra energi- og miljøkomiteen er partiene svært uenige om veien til målet om å kutte klimagassutslippene.
Les innlegget på DN.no (bak betalingsmur) eller her.