Arbeidstilsynets kontroller viser at 60 prosent av de utenlandske sjåførene ikke får lovfestet minstelønn. De utenlandske aktørene betaler heller ikke merverdiavgift, og på denne måten utkonkurreres norske turbusselskaper.
Stordrange hevder i innlegget at Norge taper både arbeidsplasser samt skatte- og avgiftsinntekter. I tillegg blir den norske beredskapen skadelidende. Antall norske turbusser er redusert med 28 prosent de siste årene, og det kan dermed være vanskelig å få tak i turbusser når flyplassene må stenge, togene stanser eller en naturkatastrofe inntrer.
Utenlandske turbusser kan i dag operere i Norge "midlertidig", noe som i praksis tilsier at de er i Norge hele sommersesongen. Ifølge Stordrange er løsningen å innføre danske regler for kabotasje, som medfører at utenlandske turbusser kun kan operere i Danmark i en uke sammenhengende. De kan heller ikke være i Danmark mer enn en uke per måned. I innlegget blir det også understreket at norske politikere bør innføre disse reglene nå slik at alle aktører kjenner spillereglene i god tid før utenlandske turister igjen vender tilbake til Norge.
Les teksten her: