Det anbefales heller ikke at Politidirektoratets dispensasjonsmulighet utvides, og det understrekes at det må stilles ekstra strenge helsekrav til førere av buss og drosjer fordi ulykker vil ha svært omfattende konsekvenser. I tillegg blir det understreket at aldersgrensen ble hevet i 2009, og det har ikke skjedd særlige endringer i helsesituasjonen de siste 12 årene.
- Departementet har ved hjelp av Helsedirektoratet og Statens vegvesen gjort grundige vurderinger av spørsmålet om endring av aldersgrensen. Men, NHO Transport tok opp saken med Samferdselsdepartementet allerede i september 2018, og det har dermed tatt tre år å få svar. På den annen side har vel Helsedirektoratet vært nødt til å prioritere Covid-19-pandemien det siste halvannet året, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Les Samferdselsdepartementets svar her
Les Statens vegvesens vurderinger her
Les Helsedirektoratets vurderinger her