Forslaget ble bare støttet av Senterpartiet, Fremskrittspartiet og SV. Regjeringspartiene og Arbeiderpartiet gikk dermed imot.
- Dette er skuffende av Arbeiderpartiet. Dette partiet støttet Stortingets anmodningsvedtak av 19.01.21, hvor likebehandling av finansieringsformer var ett av 24 punkter. Regjeringen fulgte ikke opp dette punktet i anmodningsvedtaket da siste krisepakke ble lagt frem 29.01.21, og stortingsflertallet klarte ikke å bli enige om et felles vedtak da krisepakken ble behandlet i Stortinget i slutten av februar. Nå hadde flertallet en ny anledning til å fjerne en uheldig forskjellsbehandling, som også gir en konkurransevridende effekt, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Han tilføyer at berørte turbusselskaper har lagt ned en betydelig og verdifull innsats for å få endret ordningen, og NHO Transport har jobbet aktivt med problemstillingen siden kompensasjonsordningen ble lansert tidlig i april 2020. Foreningen har også gjentatte ganger tatt opp forskjellsbehandlingen ut fra organisasjonsstruktur, men politikerne har heller ikke har vært villige til å endre forskjellbehandlingen på dette feltet.
Les komiteinnstillingen her.