Estimatene er foretatt av administrasjonsselskapene og fylkeskommunene. Det var allerede bevilget 1.250 millioner i opprinnelig statsbudsjett, og de 1.500 millionene i Revidert kommer i tillegg. Kollektivtrafikken har også fått anslagsvis 400 millioner av såkalte frie midler.
- Kollektivtrafikken vil dermed i alt trenge i overkant av fire milliarder i kompensasjon for å opprettholde dagens rutetilbud ut året. Dette ligger på samme nivå som bevilget kompensasjon for 2020. Regjeringen hadde i revidert forutsatt at tilleggsbevilgningen på 1.500 millioner skulle dekke inntektstapet til utgangen av oktober, men oppdragsgivernes tall viser at det trengs 670 millioner ekstra for å dekke tapet i årets første 10 måneder, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Han tilføyer at politikerne forhåpentligvis tenker langsiktig og bevilger 1.200 millioner ekstra slik at ordinær drift blir sikret for resten av året. Han frykter samtidig at manglende kompensasjon kan få store negative konsekvenser.
- Rutekutt vil selvsagt gi et dårligere kollektivtilbud, noe som vil gå ut over passasjerene og tilliten til kollektivtrafikken. Dette kan medføre økt bilbruk, noe som reduserer fremkommeligheten og mulighetene for å nå Norges miljø- og klimamål. I tillegg vil operatørene få overtallighet både med hensyn til personell og materiell, noe som vil tvinge frem drastiske sparetiltak for å unngå avvikling eller konkurs, sier Stordrange.
En samlet kollektivnæring står bak et felles høringssvar om Revidert. Dette ble sendt Stortingets finanskomite i dag, og bak svaret står Kollektivtrafikkforeningen, Spekter, NHO Sjøfart, Fellesforbundet, Yrkestrafikforbundet, Fagforbundet, Jernbaneforbundet og NHO Transport.
Les høringssvaret her