NHO Transport fremhevet i sitt hovedinnlegg at produksjon av elbiler medførte langt høyere klimagassutslipp enn fremstilling av fossildrevne kjøretøy. Elbilene burde dermed på sikt avgiftsbelegges etter utslipp ved produksjon i stedet for å innføre merverdiavgift på kjøpesum over kroner 500.000. På den måten ville produsentene få insitament til å redusere utslippene ved produksjon av elbiler og kjøperne ville preferere elbiler med lavest mulige klimaeffekt.
De fire organisasjonene for elbileiere, -kjøpere, -importører og -forhandlere mener at kollektivnæringen burde konsentrere seg om å forbedre eget produkt fremfor å kritisere elbilfordelene.
NHO Transport hevder blant annet i sitt svar at alle paradoksene ved dagens elbilpolitikk ville fått større oppmerksomhet i det offentlige rom hvis kollektivbrukerne hadde like ressurssterke og mektige interesseorganisasjoner som elbilnæringen og -eierne.
Les svarinnlegget av 23.06.22 her eller på dn.no (krever innlogging)