Frode Westad, avdelingsleder i VY Buss Molde, forteller at det er en stund til hun skal håndtere bussen alene. Hos dem har 18-års lærlinger en mentor sammen med seg i 4–5 måneder før de begynner å kjøre på egen hånd.
– De er jo unge, og vi ønsker å gi dem den tryggheten. Alle nyansatte har en opplæringsperiode. Lærlingene skal lære det samme, men det gjøres enda grundigere, sier han.
I tillegg til opplæringen i bedrift, deltar lærlingene også i fellessamlinger hos det lokale opplæringskontoret. Der går de gjennom teoretisk lærestoff, og de får utvekslet erfaringer med jevnaldrende.
Et fint arbeid
VY Buss Molde ville helst hatt en ny lærling hvert år, men det er ikke alltid de klarer å få tak i det, selv om de har et godt samarbeid med opplæringskontoret om å finne kandidater.
– Mange unge synes nok at lastbiler er tøffere, og de har ikke oppdaget bussens fortrinn. I 30–40-års alder ønsker mange å gå over til å kjøre buss. De som gjør det sier alle at «dette skulle jeg gjort tidligere, for å kjøre buss er et fint arbeid», forteller Westad.
Silje er Møre og Romsdals yngste bussfører, og hun forteller om en tidlig interesse for yrket; alt som sjuåring drømte hun om å bli bussjåfør. Enkelte har prøvd å snakke henne fra det, men hun var ikke i tvil om at det var et godt og riktig valg for henne. Hun har fra barndommen av erfaring for at dette er en bransje der man tar vare på hverandre. Og i dag stråler hun bak bussrattet, med ferskt førerkort i hånda!
Silje ble intervjuet av NRK Møre og Romsdal. Se NRK-innslaget, sak 9, som er 10.38 minutter ut i sendingen.
Les mer om jobben som yrkessjåfør.