Avgifter på kjøp og bruk av elbiler bør bidra på tre måter, hevder administrerende direktør Jon H. Stordrange og næringspolitisk sjef Jofri Lunde i NHO Transport i innlegget i DN:
- Gi insentiver til at bilkjøpere velger elbiler fremfor "fossilbiler"
- Motivere til kjøp av elbiler med laveste klimagassutslipp ved produksjon
- Ikke oppfordre til unødig elbilbruk i og omkring byene
I fjor ble det solgt 114.400 nye elbiler i Norge. Produksjonen av disse bilene medførte et CO2-utslipp på 2,5 millioner tonn, ifølge anslag fra rådgivningsselskapet Stakeholder AS. Dette reflekteres ikke i det norske klimagassregnskapet. Norske myndigheter bør utvikle en målrettet avgiftsmodell for kjøp av elbiler, som enten baseres på utslipp fra produksjonen, kjøretøyets levetid eller bilens vekt.
Det som haster mest i klimapolitikken, er å fjerne bruksfordelene til elbilistene i byene. Slik kan man forhindre en utvikling med økte køer og forsinkelser med omfattende negative samfunnsøkonomiske konsekvenser.
Les innlegget på DN.no.
Innlegget har skapt videre debatt i Dagens Næringsliv, les her.