Ingen ekstra midler til kollektivtrafikken i regjeringens statsbudsjett for 2023

Publisert

Stortinget med løve

Foto: Jofri Lunde.

Støre-regjeringen la 6. oktober frem forslaget til statsbudsjett for 2023. Det er ikke avsatt ekstra midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken utover en økning i rammetilskuddet til fylkene. Elbilistenes økonomiske fordeler foreslås redusert, slik NHO Transport og andre aktører lenge har argumentert for.

Kollektivtrafikken har behov for større forutsigbarhet enn regjeringens budsjettforslag gir.

- Kollektivtrafikken har i 2022 fått en sterk kostnadsvekst på grunn av økningen i prisene på drivstoff og strøm, og de høye prisene vil nok vedvare med internasjonal uro. Kollektivtrafikkforeningen, NHO Transport og seks andre arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner har på denne bakgrunn bedt om en ekstra kollektivmilliard til fylkeskommunene for å kompensere ekstra høye energipriser i 2023, men regjeringen har dessverre ikke avsatt midler til dette, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon Stordrange.

Regjeringen ikke har flertall på Stortinget. Stordrange understreker at NHO Transport dermed vil følge budsjettforhandlingene på Stortinget nøye med sikte på å få inn ekstra midler til kollektivtrafikken i endelig budsjett, slik at kollektivtilbudet ikke må reduseres.

Regjeringen foreslår å øke rammetilskuddet til fylkeskommunene med 5,7 prosent neste år. Det er opp til den enkelte fylkeskommune å disponere disse midlene innenfor sine ansvarsområder.

Byvekst- og belønningsavtaler
Regjeringen foreslår neste år seks milliarder kroner til å følge opp og videreføre inngåtte byvekstavtaler i Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og på Nord-Jæren. Totalt tilskudd til byene foreslås økt med 400 millioner sammenlignet med bevilgningene i 2022.

Det foreslås å etablere en egen byvekstavtale for Tromsø. Regjeringen vil derimot ikke starte forhandlinger om byvekstavtaler med Kristiansand, Buskerudbyen, Nedre Glomma-regionen og Grenland i 2023.

Drivstoffavgifter ned 14 øre
For biodiesel reduseres veibruksavgiften fra kroner 3,09 til 2,91. For autodiesel reduseres det samlede avgiftstrykket fra kroner 5,57 til 5,43 per liter. CO2-avgiften økes, og veibruksavgiften blir redusert. Merverdiavgiftssatsen for persontransport blir uendret i 2023.

Overprisede gebyrer blir selvkost
Gebyrer hos Statens vegvesen og Justervesenet har i flere år vært overpriset. Blant annet gjelder dette for utstedelser av førerkort, andre rettighetsbevis og kontroller. Regjeringen foreslår derfor å sette gebyrsatsene til et kostnadsriktig nivå, selvkost, i 2023.

- Vi er glade for at regjeringen har lyttet til næringens kritikk av gebyrsatsene og nå innfører selvkostprinsippet, sier næringspolitisk rådgiver Eskil Johnsrud Sæterlien i foreningen.

For den enkelte bruker innebærer dette at prisen på utstedelse av førerkort, ADR-kompetansebevis og yrkessjåførkompetansebevis er redusert fra 340 til 210 kr. For brukere som betaler via internett, er satsen redusert fra 160 kr til 90 kr. Utstedelse av sjåførkort (digital fartsskriver) er redusert fra 820 kr til 300 kr, og fra 380 kr til 270 kr ved selvbetjening via internett. Utstedelse av fellesskapsløyver hoveddokument er redusert fra 4.280 til 3.820 kr.

Gebyrene under Justervesenet betales av en rekke næringer hvor Justervesenet utøver kontroll, blant annet taxinæringen. Regjeringen foreslår å fjerne overprisingen ved å sette gebyrene til selvkost.

Elbilister mister noen privilegier
Regjeringen foreslår endringer både i kjøps- og bruksfordelene for elbilister neste år.

  • I eksisterende og nye bompengeprosjekter åpnes det for fastsettelse av en takst på inntil 70 prosent av ordinær takst for lette nullutslippskjøretøy. I dag er denne grensen på 50 prosent.
  • Merverdiavgift for elbiler innføres på den delen av kjøpesummen som er over 500.000 kroner, noe regjeringen varslet i mai i år.
  • Omregistreringsavgiften for elbiler økes, til samme nivå som øvrige personbiler.
  • En ny vektkomponent innføres i engangsavgiften for alle personbiler, også elbiler. Avgiften skal beregnes med 12,5 kroner per kilo av bilens egenvekt over 500 kilo.

- Det er gledelig at regjeringen nå justerer den gunstige elbilpolitikken, som stimulerer til økt privatbilisme i strid med politiske mål. Samferdselsministeren har lyttet til flere av forslagene Samferdselsdepartementets arbeidsgruppe foreslo i april i år, hvor NHO Transport og fem andre aktører deltok. Dette bidrar også til verdifulle midler til statskassen, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.

Lunde synes også det er interessant at regjeringen foreslår en kjøpsavgift basert på bilenes vekt. Dette anbefalte NHO Transport i et debattinnlegg om miljøsmarte avgifter i Dagens Næringsliv 13.06.22. Foreningen sendte dessuten en dokumentasjonsrapport om mer bærekraftig persontransport til myndighetene. Den er utarbeidet av rådgivingsselskapet Stakeholder AS for NHO Transport.

Tiltak mot sosial dumping i transportsektoren
I oktober legger regjeringen fram en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. For å følge opp tiltakene i denne planen setter regjeringen av 40 millioner. Tiltakene skal bidra til å forbedre arbeidslivssituasjonen for de som jobber i transportsektoren, men også bidra til en bedre konkurransesituasjon for de mange bedriftene som driver lovlig. Midlene skal blant annet brukes til regelverk og kontroller i 2023.

Statsbudsjettet vedtas i desember
Arbeiderpartiet og Senterpartiet er avhengig av flertall for å få budsjettet vedtatt i Stortinget. Regjeringen vil gå i forhandlinger med SV. Budsjettet skal vedtas rett før jul.

Les samferdselsbudsjettet her.

Les all informasjon om forslaget til statsbudsjett her.

Les NHO Transports innspill til budsjetthøringen.

  • Jon H. Stordrange
  • Administrerende direktør

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: