Det fremgår også av artikkelen at antall norskregistrerte turbusser har blitt redusert fra 1.920 i 2019 og til 1.162 ved utgangen av 2021. Dett gir en redusjon på 758 kjøretøy eller 39 prosent.
- Dette skyldes selvsagt covid-19-pandemien og svært laber aktivitet de siste to årene. Det antas at halvparten av de 758 enhetene er solgt til utlandet, og resterende del har vært midlertidig avskiltet for å spare kostnader. I tillegg ble turbussparken redusert fra 2.623 i 2011 til til 1.920 i 2019. Dette representerte en reduksjon på 27 prosent og skyldes primært den økende kabotasjevirksomheten fra utenlandske aktørers side, sier adminstrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Han tilføyer at den norske turbussparken dermed er halvert de siste 10 årene, noe som har negative konsekvenser for beredskapen. Dette viste seg senest i slutten av forrige uke da SJ ikke klarte å skaffe nok busser til å transportere passasjerene da et arbeidstog sporet av og blokkerte skinnegangen mellom Trondheim og Stjørdal.
- Det er grunn til å glede seg over at turbussnæringen for øyeblikket merker stor etterspørsel og aktivitet, og man skulle tro at dette ville skape lyst til å investere i flere busser og ansette flere sjåfører. Det er imidlertid en usikker og avventende holdning fordi man ikke vet hvilke rammebetingelser næringen vil møte fremover. Det er blant annet uklart i hvilken grad de utenlandske aktørene vil komme tilbake når turistnæringen og forholdene i Europa normaliseres. Det er dermed viktig å få avklart hvorvidt myndighetene vil innføre begrensninger på kabotasjesiden eller ei. På denne bakgrunn har NHO Transport i dag sendt et brev til Samferdselsminsteren og bedt om et møte etter sommerferien, avslutter Stordrange.
Les artikkelen i Aftenposten og på E24.no her:
Les brevet til Samferdselsminsteren her