På møtet deltok også Lastebileier-Forbundet, Maskinentreprenørenes Forbund, Autobransjens Leverandørforening samt NHO Logistikk og Transport. Samtlige foreninger fikk presentere sine medlemsbedrifters utfordringer på drivstoffsiden.
- For NHO Transports side var det viktig å få frem konsekvensene for den anbudsbaserte kollektivtrafikken, hvor operatørene i første omgang får en kraftig likviditetsbelastning. Hvor mye av oppdragsgiverne tar av selve kostnadsøkningene, avhenger av reguleringsbestemmelsene i kontraktene. I tillegg var det viktig å formidle konsekvensene for ekspress- og turbussene, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
NHO Transport hevdet at myndighetene kan komme transportnæringen i møte ved å gi en tidsbegrenset avgiftslettelse til transportbedrifter ved bulklevering av diesel til bedrifter med spesifikke NACE-koder. Alternativt kan det etableres en avgiftsrefusjonsordning eller man kan gi øremerkede bevilgninger til fylkeskommunene, som umiddelbart må kompensere operatørene basert på a konto betalinger av forventet indeksregulering.
- Sistnevnte alternativ vil ikke løse ekspress- og turbusselskapenes problemer. Det enkleste ville være en midlertidig avgiftslettelse, som medfører avslag på faktura fra drivstoffleverandør til operatør. Da ville man slippe å dra kostnadsøkningen inn i hele verdikjeden, busselskapene ville unngå omfattende likviditetsbelastninger og man slipper omfattende og tidkrevende avregninger mellom operatør og oppdragsgiver, sier Stordrange.
En eventuell støtte må gis i Revidert nasjonalbudsjett, som presenteres 12.05.22. Dette skal sluttbehandles av Stortinget i midten av juni.
Les NHO Transports notat, som ble overlevert til finansministeren