- Det er jo positivt at Fagforbundet innrømmer at "bussbransjen ikke har et direkte dårlig lønnsnivå" og at Bussbransjeavtalen er "anstendig", men det blir for enkelt å fastslå at alle næringens utfordringer kan løses via fylkeskommunal bussdrift. Det fremholdes at kjøring på kveldstid og i helger er et stort problem, men det kan ikke løses via egenregi. Bussene må nødvendigvis kjøre når folk skal på jobb, skole, besøk og fritidsaktiviteter, og kundene har dermed behov for transport både om kvelden og i helgene. Disse behovene vil ikke endre seg om fylkeskommunene overtar driften, og næringen vil dermed bestandig ha behov for sjåfører på jobb til ulike tider hele uken gjennom, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
NHO Transport presiser også i sitt svarinnlegg at helse- og velferdssektoren også har mange på jobb både på kveldstid og i helger selv om disse tjenestene driftes av det offentlige. Dette gjelder selv om Fagforbundet en sterk posisjon innen helse- og velferdstjenester. Foreningen påpeker også at politikerne bør se til Innlandet. I dette fylket vedtok Fylkestinget i februar å fortsette med anbud, men vedtok samtidig 10 premisser for å opprettholde dagens driftsmodell. Ett av disse var at en viss andel av stillingene skulle være heltidsbaserte.
Les Fagforbundets innlegg 18.07.23 her
Les NHO Transports svar 22.07.23 her