Fylkene har snevre muligheter for å regulere ekspressbussene

Publisert

Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at fylkeskommunene ifølge yrkestransportforskriften § 32 kun har lov til å regulere ekspressbussenes bruk av rutetraseer og holdeplasser. Det samme gjelder for flybusser.

Ekspressbusser er i denne forbindelse definert som ruter med en lengde på over 80 km en vei, og flybusser kan kun transportere passasjerer til eller fra flyplasser. Fylkeskommunene kan ikke behovsprøve slike ruteløyver.

- Vi er glade for at departementet gikk med på å tillate fri etablering av ekspress- og flybussruter med virkning fra 01.01.20. Dette var en rimelig tilpasning til endringer av fylkesstrukturen for tre år siden. Departementet skriver imidlertid at fylkeskommunene har anledning til å legge fylkeskommunale ruter "tett opp til" ekspressbussene, men anmoder om at det etableres en god dialog på fylkesplan med sikte på å få en effektiv ressursutnyttelse og et godt passasjertilbud, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Brevet fra departementet var et svar på en skriftlig henvendelse fra NHO Transport av 28.03.22. Departementet spurte i fjor høst om spørsmålet om fylkeskommunens reguleringsadgang fortsatt var relevant.

- Samferdselsdepartementet har brukt nesten et år på å besvare vår henvendelse, noe som anses som en svært lang saksbehandlingstid. På den annen side er vi svært glade for at departementet setter klare begrensninger for fylkeskommunenes anledning til å regulere ekspress- og flybussene, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.

Ifølge Hurdalsplattformen vil dagens regjering "Legge til rette for at ekspressbusser skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet". NHO Transport har i flere møter på statssekretærnivå spurt hva regjeringen vil gjøre for å realisere dette punktet.

- Vi har aldri fått noe konkret svar på dette, men departementet skriver i det samme brevet at Statens vegvesen har fått i oppdrag å "vurdere de aktuelle behovene knyttet til kollektivtilbudet i områder med spredt bosetning". Som et ledd i dette skal man innhente fylkeskommunenes vurdering av ekspressbussenes rolle. Det blir spennende å se hva dette fører til, men vi håper ikke at Statens vegvesen bruker for lang tid på sine vurderinger, avslutter Stordrange.

Les brevet her

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: