Ekspressbusser er i denne forbindelse definert som ruter med en lengde på over 80 km en vei, og flybusser kan kun transportere passasjerer til eller fra flyplasser. Fylkeskommunene kan ikke behovsprøve slike ruteløyver.
- Vi er glade for at departementet gikk med på å tillate fri etablering av ekspress- og flybussruter med virkning fra 01.01.20. Dette var en rimelig tilpasning til endringer av fylkesstrukturen for tre år siden. Departementet skriver imidlertid at fylkeskommunene har anledning til å legge fylkeskommunale ruter "tett opp til" ekspressbussene, men anmoder om at det etableres en god dialog på fylkesplan med sikte på å få en effektiv ressursutnyttelse og et godt passasjertilbud, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Brevet fra departementet var et svar på en skriftlig henvendelse fra NHO Transport av 28.03.22. Departementet spurte i fjor høst om spørsmålet om fylkeskommunens reguleringsadgang fortsatt var relevant.
- Samferdselsdepartementet har brukt nesten et år på å besvare vår henvendelse, noe som anses som en svært lang saksbehandlingstid. På den annen side er vi svært glade for at departementet setter klare begrensninger for fylkeskommunenes anledning til å regulere ekspress- og flybussene, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.
Ifølge Hurdalsplattformen vil dagens regjering "Legge til rette for at ekspressbusser skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet". NHO Transport har i flere møter på statssekretærnivå spurt hva regjeringen vil gjøre for å realisere dette punktet.
- Vi har aldri fått noe konkret svar på dette, men departementet skriver i det samme brevet at Statens vegvesen har fått i oppdrag å "vurdere de aktuelle behovene knyttet til kollektivtilbudet i områder med spredt bosetning". Som et ledd i dette skal man innhente fylkeskommunenes vurdering av ekspressbussenes rolle. Det blir spennende å se hva dette fører til, men vi håper ikke at Statens vegvesen bruker for lang tid på sine vurderinger, avslutter Stordrange.
Les brevet her