Regjeringspartiene og SV har flertall i Stortinget. Deres budsjettforlik vil dermed bli vedtatt før Stortinget tar sommerferie i neste uke.
- Det er positivt at man øker den statlige investeringsdelen. Samtidig kan økte bomtakster redusere elbilbruken og bidra til at det blir mer attraktivt å reise kollektivt, men bevilgningene i opprinnelig forslag til revidert dekker ikke kollektivtrafikkens totale kostnadsøkninger i 2023. Denne økningen er estimert til 1,9 milliarder, noe som hovedsakelig skyldes økte energipriser, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
I regjeringens opprinnelige forslag til revidert nasjonalbudsjett ble den kommunale deflatoren hevet fra 3,7 til 5,2 prosent. Samtidig får fylkeskommunene en milliard ekstra, og regjeringen la samtidig til grunn at skatteinntektene ville øke.
- Det blir nå opp til fylkespolitikerne å fordele midler fra økt deflator og ekstrabevilgningen mellom ulike sektorer. Når ikke hele kostnadsøkningen kompenseres fra statens side, må fylkeskommunene tære på sine reserver for å opprettholde kollektivtilbudet. Dette er ikke en varig løsning, noe som kan gi store utfordringer når statsbudsjettet og de fylkeskommunale budsjettene for 2024 skal vedtas til høsten, avslutter Stordrange.