Regjeringen satte i mai 2022 ned et offentlig utvalg som skal vurdere drosjereguleringen i et helhetlig perspektiv. I behandlingen av statsbudsjettet for 2023, ble det gitt føringer for utvalgets arbeid og prioriteringer.
Utvalget ble bedt om å foreslå en plikt til å være tilknyttet en drosjesentral, driveplikt og antallsbegrensing i drosjenæringen så langt det lar seg gjøre innenfor EØS-retten. Det er disse problemstillingene utvalget har behandlet i sin første utredning, som Samferdselsdepartementet har sendt på offentlig høring. Les utredningen her.
- NHO Transport er opptatt av et trygt og profesjonelt transporttilbud i hele Norge. Det er ingen fasit på hvordan drosjenæringen bør reguleres, men jeg mener utvalget har presentert en balansert løsning. Sentraltilknytning og strengere objektive krav til alle næringsaktørene bidrar i praksis til en kvalitativ antallsbegrensning og seriøsitet i tjenestene, sier Jofri Lunde utvalgsmedlem og næringspolitisk sjef i NHO Transport.
Se presentasjonen av utredningen her.
Drosjeutvalget foreslår følgende endringer i regelverket:
- Alle drosjeløyvehavere skal være tilknyttet en drosjesentral.
- Drosjeløyvehavere skal sikre at betaling for all løyvepliktig transport registreres i taksameter hos en sentral som løyvehaver er tilknyttet.
- Drosjeløyvehavere skal rapportere opplysninger til sentralen som sentralen trenger for å ivareta sine plikter.
- Drosjesentraler må ha løyve. Løyvet tildeles søkere som oppfyller objektive krav til etablering, vandel og økonomisk evne. Sentralen skal ha en daglig leder.
- Drosjesentralene skal samle inn opplysninger om blant annet inntjening, posisjonsdata og tilgjengelig drosjetilbud, og sende opplysningene til relevante myndigheter, herunder til skattemyndighetene.
- Sentralene skal også sørge for at løyvehavere overholder relevant regelverk, og sikre at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne.
- Løyvemyndigheten kan pålegge retting om sentralene ikke oppfyller de pålagte pliktene.
- Rammene for løyveplikt justeres, slik at det ikke lenger vil være løyveplikt for ikke-kommersiell virksomhet.
Etter sommeren vil Drosjeutvalget jobbe videre med å følge opp sitt mandat. Utvalget vil da gå grundigere inn i vurderinger av hvordan offentlig bestilte transporttjenester kan samordnes bedre, arbeidsforhold i næringen og tilsyn og kontroll med regelverket.
Les pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet