Følgende forslag til endringer foreslås av regjeringen:
- Innføring av sentraltilknytningsplikt for alle drosjeløyvehavere.
- Innføring av sentralløyve med tilhørende objektive krav for de som ønsker å drive drosjesentral.
- Sentralene pålegges plikter knyttet til innsamling, lagring og oversendelse av informasjon til offentlige myndigheter, blant annet om posisjonsdata for drosjeturer og priser for drosjetjenester.
- Sentralene plikter å ha en klageordning, samt sørge for at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er utstyrt for transport for personer med nedsatt funksjonsevne, i samsvar med gjeldende regler om krav til universell utforming.
- Drosjeløyvehavere skal sikre at betaling for all løyvepliktig transport registreres i taksameter hos en drosjesentral som løyvehaveren er tilknyttet.
- Justering i løyveplikten for drosje slik at ikke-kommersiell virksomhet faller utenfor løyvekravet. Dette betyr blant annet at frivillige organisasjoner ikke lenger er omfattet av løyveplikten.
Lovforslaget følger hovedsakelig opp forslagene fra Drosjeutvalgets første delutredning som ble levert sommeren 2023. Næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde, er representert i dette utvalget.
Les pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet her.
For mer informasjon om lovforslaget, se: Prop. 39 L (2023–2024) – Endringer i yrkestransportloven (sentraltilknytningsplikt og justering av løyveplikten for drosje)