Regjeringen har et ansvar for, og en målsetting om, at flest mulig flyktninger skal komme raskt ut i arbeid. Arbeid- og integreringsdepartementet har derfor sendt på høring en del forslag til tiltak for å lette integreringen av ukrainske flyktninger. Ett av forslagene er å gi unntak fra kravet om fire års botid for ukrainske flyktninger med bakgrunn som bussjåfører. Departementet skriver blant annet i sitt høringsbrev:
For å bidra til at flere fordrevne kommer raskt i arbeid, foreslås det midlertidige endringer i yrkestransportloven som innebærer midlertidig unntak fra botidskravet ved utstedelse av kjøreseddel for ukrainske bussjåfører som fremlegger gyldig politiattest fra hjemlandet. Forslaget innebærer også særlige sikkerhetsmekanismer for politiets saksbehandling av ukrainske politiattester. Forslaget er innsnevret til kun å gjelde for persontransport med buss.
De nevnte sikkerhetsmekanismene består av midlertidig hjemmel til å foreta intervju med søkerne og avslå søknader hvis politiet ikke finner grunn til å feste lit til fremlagt dokumentasjon. Eventuell avvisning av dokumentasjon skal heller ikke kunne påklages.
Vinn-vinn situasjon
- NHO Transport har siden forsommeren arbeidet med å fjerne barrierene for å ansette ukrainske flyktninger til bussjåføryrket i Norge, og disse blir nå fjernet. Dette er vinn-vinn for fire parter – ukrainske sjåfører får meningsfylte jobber basert på tidligere utdanning og erfaring, myndighetene slipper å understøtte personer uten jobb og får i stedet viktige skatteinntekter, for de reisende reduseres faren for kanselleringer på grunn av sjåførmangel og busselskapene får ansatt nødvendige og kompetente sjåfører, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Det er satt en forkortet høringsfrist til 31.01.2024 for å sikre at en lovproposisjon raskt kan fremmes for Stortinget. Deretter antas det at endringene vil tre i kraft raskt.
Norge har anerkjent ukrainske førerkort i alle klasser siden vinteren 2023, noe som er i tråd tilpasningsmulighetene innført fra EUs side. Statens vegvesen har nylig sendt på høring forslag om forenklinger i YSK-kravet for buss- og lastebilsjåfører fra Ukraina med planlagt ikrafttredelse 1. februar 2024. For at ukrainske flyktninger med erfaring som bussjåfør skal kunne rekrutteres og ta arbeid hos norske busselskaper, må de i tillegg til å ha førerkort på buss, kunne dokumentere sin ukrainske yrkessjåførkompetanse innen internasjonal transport. Som vegvesenet foreslår i sitt høringsnotat, så må det også gjennomføres en tilleggsutdanning på minst 50 timer, og denne må avsluttes med en teoretisk prøve på norsk. Dette ansees som nødvendig for å sikre at yrkessjåførkompetansen overføres og tilpasses "norske forhold".
Oppfølging i bedriftene
- Det er et betydelig sjåførbehov i bussbransjen og dette tiltaket vil kunne bidra positivt. Det er viktig at bedriftene nå forbereder seg og gjør nødvendige tilpasninger for å kunne rekruttere ukrainske flyktninger så snart de formelle sidene er klare, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Eskil Johnsrud Sæterlien.
NHO Transport inviterer til et informasjonsmøte med HR- og rekrutteringsansvarlige i våre medlemsbedrifter, onsdag 3. januar kl. 9-10. Her vil vi diskutere hvordan endringene kan følges opp på best mulig måte ute i bedriftene. Ta kontakt med Eskil dersom din bedrift ønsker å delta på møtet.