Departementet har foreslått tre tilnærminger til reguleringen av miljøkrav:
- Krav til alltid å vekte miljø med minst 30 prosent
- Vekting av miljøkriterier ved ikke uvesentlig miljøbelastning
- Kombinasjon av miljøkrav og vekting av miljøhensyn
NHO Transport fremhever i sitt høringssvar at oppdragsgiver må ha god kunnskap om hvordan miljøkrav påvirker anskaffelsen og utforme konkurransegrunnlaget deretter. Alternativ tre gir best utgangspunkt for regulering.
Miljøkravene må ses i en sammenheng. Manglende oppmerksomhet knyttet til utforming av øvrige konkurransefaktorer og minstekrav vil være lite samfunnsøkonomisk dersom dette ikke blir gjort grundig.
- Gitt at oppdragsgiverne har rammevilkår og markedet kan levere, er det mulig å realisere høye miljøambisjoner uten detaljregulering i anskaffelsesregelverket. Det har anbud innen kollektivtrafikken vist, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.
Hun påpeker at offentlige anskaffelser er et egnet virkemiddel for å realisere miljømål og innovasjon innenfor kollektivtrafikken.
Les NHO Transports høringssvar.
Les Næringsdepartementets grunnlag for høringen.