NHO Transport med majoriteten av de som ga høringsinnspill støttet endringsforslaget om å utvide anerkjennelse av ukrainske førerkort til å gjelde alle kjøretøyklasser. Nye bestemmelser trer i kraft straks.
Anerkjennelse av førerkortet alene er ikke nok
Slik NHO Transport påpekte i sitt høringssvar så har vi et stort, og økende, yrkessjåførbehov i Norge. Ukrainske flyktninger med førerkort på tunge klasser er potensielle kandidater til sjåføryrket. Bussbransjen er allerede mangfoldig og inkluderende, og har i utgangspunktet anledning til å bidra til raskere integrering og få ukrainske flyktninger i arbeid. Dessverre er anerkjennelsen av ukrainske førerkort på tyngre klasser alene ikke nok for å få ukrainske flyktninger raskt inn i sjåføryrket, sier Eskil Johnsrud Sæterlien, næringspolitisk rådgiver i NHO Transport.
Statens vegvesen skriver i sin vurdering at flere av høringsinstansene har uttalt at det er hensiktsmessig at også ukrainsk yrkessjåførkompetanse må anerkjennes i Norge. Per nå er ikke forordning (EU) 2022/1280 inntatt i EØS-avtalen, og det foreligger derfor ikke hjemmel for anerkjennelse av ukrainsk yrkessjåførkompetanse. Dersom forordningen blir innlemmet i EØS-avtalen vil Statens vegvesen i samråd med Samferdselsdepartementet vurdere om forordningens valgfrie deler, herunder reglene om yrkessjåførkompetanse, skal innføres og på hvilke vilkår.
Poenget med, og nytten av, utvidelse av anerkjennelsen av ukrainske førerkort for tunge klasser faller bort så lenge ukrainsk yrkessjåførkompetanse (YSK) ikke anerkjennes i Norge. Dette blir en barriere for integreringen og muligheten for å rekruttere ukrainske flyktningen til norske persontransportbedrifter. Vi er derfor avhengig av at Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet jobber for at nødvendig EU-forordning inntas i EØS-avtalen og raskt innfører regler om anerkjennelse av ukrainsk YSK, sier Sæterlien.
Les Statens vegvesen sin Høringsoppsummering og endringsforskrift til førerkortforskriften her.