Fra 1. januar 2024 innførte Samferdselsdepartementet nye kabotasjeregler for utenlandske turbusser i Norge. Det nye rammeverket for kontroll med persontransportkabotasje innebærer ikke endringer i regelverket, men er en klargjøring av det mye omtalte begrepet «midlertidig» kabotasje.
Nytt regelverk tilsier at en utenlandsk turbuss fra 1. januar 2024 kan operere i Norge i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår. Starten på kabotasjeperioden regnes fra den dagen transportøren/bussen starter på den første kabotasjeturen i Norge. For å avslutte en kabotasjeperiode i Norge må bussen fysisk ut av landet.
- Vi erfarer at det allerede er betydelig aktivitet fra utenlandske turbusser i Norge. Det viktigste for hele den norske turbussnæringen nå er at kontrollmyndighetene faktisk prioriterer, og gjennomfører, kontroll av utenlandsk turbusskabotasje sommersesongen 2024, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Eskil Johnsrud Sæterlien.
Her kan du lese brevet sendt til kontrollmyndighetene