Den første versjonen av Bus Nordic ble utviklet og tatt i bruk i 2018. Versjon 2.0 er den første grundige oppdateringen av de funksjonelle og tekniske kravene til busser.
Det er gjort endringer for økt sikkerhet og tilgjengelighet i bussene. En beskyttelsesvegg bak sjåføren inngår som nytt krav, og det norske kravet om styrket kollisjonsbeskyttelse i fronten av bussene - ECE R29 - er inkludert i Bus Nordic. Side 6 i Bus Nordic viser oversikten over endringene i den nye versjonen.
- Bus Nordic gir forutsigbarhet i offentlige anbud og bidrar til at flere kan reise kollektivt på en kostnadseffektiv måte. For å ta ut synergiene med Bus Nordic er det viktig at bestillerne av kollektivtrafikktjenester har minst mulig særkrav i tillegg til standarden, sier næringspolitisk sjef Jofri Lunde, som representerer NHO Transport i det nordiske arbeidet.
Det har vært et godt samarbeid i den nordiske gruppen med representanter for oppdragsgivere og operatører, koordinert av Elisabeth Andreasson. Lunde vil også takke for verdifulle bidrag fra tekniske eksperter i NHO Transports medlemsbedrifter.
Les Bus Nordic i norsk utgave.
Her er informasjon om Bus Nordic, inkludert engelsk og svensk utgave.