Riksrevisjonen publiserte rapporten Sømløse kollektivreiser i januar 2024, som omhandler Enturs premisser og praksis i perioden 2016-2023. Riksrevisjonen mener følgende forhold ikke er tilfredsstillende:
-
- samferdselsmyndighetene har ikke lykkes med å samle alle kollektivreiser i én reiseapp som blir brukt, 10 år etter at Stortinget ba om å få det
- Enturs reiseplanlegger fordelsvekter reiser med tog
- Togoperatørene har opplevd å ikke få innsyn i hvordan Entur bruker midlene de får fra dem.
- Alle aktører som har ansvar for eller jobber med kollektivtrafikk må bidra til at det blir enklere å reise kollektivt fremover slik at politiske mål kan nås. Entur må bli konkurransenøytral og utelukkende jobbe for høyere kollektivandeler, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.
NHO Transport har i et brev til Enturs eier, Samferdselsdepartementet, bedt om følgende endringer:
1. Entur er et virkemiddel for å nå det politiske målet om at flere skal reise kollektivt. Det er derfor ikke hensiktsmessig at Enturs reiseplanlegger også viser privatbil som reisealternativ.
2. De reisende må få objektiv informasjon om alle kollektive reiser gjennom Enturs app. Det er urimelig at togreiser systematisk favoriseres fremfor bussreiser. Entur skal være konkurransenøytral.
3. Entur har så langt bevisst og systematisk silt ut hvilke kollektivtilbud som skal vises i Entur-appen og dermed også til andre aktører, som Google Maps. Dette medfører at rutetilbud med sammenfallende eller nærliggende avganger blir ekskludert med basis i reisetid. Denne urimelige praksisen fra en offentlig aktør må endres både av hensyn til de reisende og tilbyderne av transporttjenester.
4. Entur bør tilrettelegge for bedre informasjon om kollektivtilbudet. Det bør inkludere billettsalg fra kollektivaktører som driver med kapasitetsstyring av transporttjenesten og i tillegg har egne salgskanaler.
Les brevet til politisk ledelse i Samferdselsdepartementet.