Fortsatt satsing på byvekstavtaler – må også satse på ekspressbussene

Publisert

Bilde av Nygård

Foto: Jon H. Stordrange.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård oppsummerte de viktigste postene i samferdselsbudsjettet på et lukket rådsmøte i Opplysningstrådet for veitrafikken 23. oktober. NHO Transport var representert på møtet og fikk 10 minutter til å presentere foreningens syn på budsjettforslaget.

Nygård la i sin gjennomgang vekt på at bevilgningene for 2025 skulle bidra til tryggere transport på tvers av transportgreinene. I tillegg har man vært opptatt av å ta vare på og videreutvikle dagens infrastruktur parallelt med at noen større påbegynte eller planlagte utbyggingsprosjekter ble videreført eller igangsatt. Budsjettet er basert på en økning på 5,2 prosent i forhold til inneværende år.

- Samferdselsministeren var også opptatt av byutvikling og dermed videreføring av byvekstavtalene, opprettholdelse av belønningsordningene og allokering av noen mindre beløp til mellomstore byområder. Men, totale midler til kollektivutvikling i utvalgte byområder utgjør kun 7,7 milliarder av et totalbudsjett på 96,1 milliarder, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

NHO Transport la i sin gjennomgang vekt på den fylkeskommunale kollektivtrafikkens store betydning for tusenvis av reisende og for klimamålsetningene. Selv om antall reisende er tilbake på 2019-nivå er billettinntektene 11 prosent lavere enn fem år tidlige. I tillegg har prisen på viktige innsatsfaktorer økt betraktelig, og fylkeskommunene har ingen muligheter for å dekke dagens gap mellom forventede inntekter og kostnadsnivå gitt rammene i regjeringens budsjettforslag. Konsekvensene hvis ikke fylkeskommunene blir tilført ekstra for å finansiere den samfunnskritiske kollektivtrafikkdriften ble også belyst.

- Vi benyttet også anledningen til å understreke behovet for at den fylkeskommunale kollektivtrafikken får mer forutsigbare, langsiktige og tilstrekkelige økonomiske rammer enn i dag. Taletiden ble også brukt til å formidle behovet for en mer sentral samordning av kollektivinnsatsen. Statens vegvesen har en koordinerende rolle i dag, men legger for liten vekt på denne funksjonen. Utfordringen for de kollektivreisende er at de heller ikke har noen egen interesseorganisasjon til å formidle deres behov og ønsker. De burde ha et eget felles "talerør" på linje med elbileierne, sier Stordrange.

Ekspressbussenes rolle og betydning ble også trukket frem. Det ble i denne forbindelse påpekt at regjeringen etter tre år i posisjon ikke hadde fulgt opp følgende punkt i Hurdalsplattformen: «Legge til rette for at ekspressbusser skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet". Stordrange hevdet at Regjeringen dermed heller ikke har fulgt opp Stortingets verbalvedtak fra behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett i juni: «Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 gi en vurdering av en eventuell tilskuddsordning til langdistansebusser på strekninger uten tog og tilsvarende kommersielle tilbud.».

- På ekspressbussiden bør regjeringen ta snarlige grep. Det er imidlertid svært positivt at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avsatte en hel time til en uformell dialog med utvalgte representanter for transportsektoren. Det skal han all ære av, og møtet var alt i alt svært konstruktivt og preget av en uformell tone, avslutter Stordrange.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: