Kommunal- og forvaltningskomitéen
Kommunalkomiteen har ansvaret for rammene og føringer for overføring av midler til fylkeskommunene via statsbudsjettet. På høringen den 21. oktober la foreningen hovedvekten på fylkeskommunenes økonomiske situasjon og stor fare for større kutt i kollektivtilbudet med tilhørende negative konsekvenser.
- Vi tok også opp behovet for mer langsiktig og forutsigbar finansiering av det fylkesbaserte kollektivtilbudet. En samfunnskritisk funksjon som daglig skal transportere tusenvis av reisende frem og tilbake til jobb, skole, studier, fritidsaktiviteter, butikker og sosiale lag kan ikke basere sin virksomhet på kortsiktige og lite forutsigbare budsjettbehandlinger, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
De kollektivreisende er tilbake etter pandemien, men billettinntektene er 11 prosent lavere enn i 2019. I tillegg har innsatsfaktorer som drivstoff- og kapitalkostnader økt betraktelig de siste årene. Samtidig er elbusser dyre i innkjøp.
- Fylkeskommunal økonomi og utsikter til redusert tjenestetilbud var tema også for flere av de andre høringsinstansene på høringen. Vi håper det vil komme øremerkede midler i den endelige statsbudsjettavtalen i desember, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.
Transport- og kommunikasjonskomitéen
På høringen den 24. oktober la foreningen vekt på behovet for langsiktig og forutsigbar finansiering, i tillegg til behovene for 2025. Kollektivsektoren kan ikke basere seg på halvårlige budsjettbevilgninger knyttet til statsbudsjettet på høstparten og revidert nasjonalbudsjett på forsommeren.
- Vi ba om at transportkomiteens medlemmer støttet et eventuelt forslag fra kommunalkomiteen om økte øremerkede midler til kollektivdrift. Det er positivt at Samferdselsdepartementet viderefører satsingen på byvekstavtaler og belønningsordninger, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Ekspressbussenes betydning ble også tatt opp av NHO Transport.
- Vi påpekte at Samferdselsdepartementets politiske ledelse ikke har fulgt opp punktet i Hurdalsplattformen om ekspressbussenes sentrale rolle i kollektivtilbudet. Dermed har man heller ikke etterkommet Stortingets anmodningsvedtak fra juni 2024 om styrking av langdistansebusstilbudet. Dette bør selvsagt danne grunnlaget for et nytt anmodningsvedtak fra Stortingets side, sier Stordrange.
NHO Transport møtte på høringen sammen med NHO sentralt og øvrige landsforeninger med tilknytning til transportsektoren. I spørsmålsrunden tok Tom Einar Karlsen fra Arbeiderpartiet opp kollektivmidlenes tilgjengelighet for de med nedsatt funksjonsevne.
- Kollektivmidlene skal være tilgjengelige for alle, noe som diskuteres i samferdselsministerens kontaktforum for universell utforming. Foreningen opplyste om hvordan tilgjengeligheten var løst for de ulike busskategoriene, og det ble understreket at dårlig vintervedlikehold som oftest var det største hinderet når passasjerer med særskilte behov skal av og på bussene, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Eskil Johnsrud Sæterlien.
Les NHO Transports skriftlige innspill her.