Konsekvensene ved reduksjoner i kollektivtilbudet ble også belyst. Samtidig ble det fremhevet at billettinntektene var 11 prosent lavere enn i 2019 selv om antall reisende er tilbake på 2019-nivå. I tillegg har innsatsfaktorer som drivstoff- og kapitalkostnader økt betraktelig de siste årene. Samtidig er elbusser dyre i innkjøp.
- Vi tok også opp behovet for mer langsiktig og forutsigbar finansiering av det fylkesbaserte kollektivtilbudet. En samfunnskritisk funksjon som daglig skal transportere tusenvis av reisende frem og tilbake til jobb, skole, studier, fritidsaktiviteter, butikker og sosiale lag kan ikke basere sin virksomhet på kortsiktige og lite forutsigbare budsjettbehandlinger, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Stortingets kommunal- og forvaltningskomite har ansvaret for rammene og føringer for overføring av midler til fylkeskommunene via statsbudsjettet. Kommunal- og forvaltningskomiteen har avsatt to dager til høringsmøter med ulike instanser.
- Fylkeskommunal økonomi og utsikter til redusert tjenestetilbud var tema også for flere av de andre høringsinstansene i dag. Vi håper det vil komme øremerkede midler i den endelige statsbudsjettavtalen i desember, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.
Les NHO Transports skriftlige innspill her.