Stortingets vedtak lyder som følger: «Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 gi en vurdering av en eventuell tilskuddsordning til langdistansebusser på strekninger uten tog og tilsvarende kommersielle tilbud». Forslag til statsbudsjett for 2025 ble lagt frem allerede 07.10.24, men inneholdt ingen vurderinger av støtteordninger for langdistansebusser.
- Det er imidlertid bra at departementet endelig følger opp Stortingets vedtak, og NHO Transport har sendt to brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård etter at anmodningsvedtaket ble fattet og frem til fremleggingen av forslag til statsbudsjettet. I disse brevene har foreningen bedt om møte for å diskutere mulige tilskuddsordninger. Vi fikk aldri noe møte, men brevet av 16.12.24 er et svar på disse henvendelsene, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Stordrange understreker det positive ved at oppdragsbeskrivelsen tilsier at Jernbanedirektoratet skal samarbeide med Statens vegvesen om utredningen og at relevante aktører skal involveres. Han er imidlertid kritisk til fristen for ferdigstillelse av utredningen, som er satt til 20.10.25.
- NHO Transport kommer nok til å påpeke overfor departementet at fristen bør fremskyndes slik at en eventuell tilskuddsordning kan innarbeides i forslag til statsbudsjett for 2026. Vi kommer også til å følge Jernbanedirektoratets utredningsarbeid og jobbe for at en eventuell ny tilskuddsordning skal bli universell. Dermed må den også inkludere dagens ekspressbussruter, sier Stordrange.
Dagens regjering har imidlertid også følgende punkt i sin Hurdalsplattform fra høsten 2021: "Legge til rette for at ekspressbussene skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet". Hurdalsplattformen skulle danne rammene for regjeringens prioriteringer for inneværende stortingsperiode.
- Vi har de siste tre årene stadig minnet Samferdselsdepartementets politiske ledelse om dette punktet i Hurdalsplattformen, men lite har skjedd. Det er dermed positivt at man endelig setter i gang en utredning, avslutter Stordrange.
Her kan du lese Samferdselsdepartementet brev av 16.12.24.
Her kan du lese oppdragsbeskrivelsen oversendt til Jernbanedirektoratet.