I DN beskriver SSB-forsker Erlend E. Bø ulike tiltak for å redusere køkostnader i byer. Han angir også hvordan tiltakene treffer sosialt sett med utgangspunkt i en studie fra Beijing. Den viser at veiprising kombinert med kollektivutbygging gir størst køreduksjon og bidrar mest til økt velferd.
Konklusjonene er relevante også for norske byer, ifølge innlegget til Stordrange og Lunde. De viser til nullvekstmålet som skal redusere utslipp, luftforurensing, kø og støy. I Tromsø ble busstilbudet styrket før innføringen av bompenger, og i 2023 var det dermed over 10 prosent færre bilreiser enn i 2019. Langt flere tar nå bussen, sykler eller går.
Transportøkonomisk institutt understreker i en rapport fra 2023 at målrettet, økt satsing på kollektivtransport er sosialt bærekraftig. I tillegg kommer de økonomiske og miljømessige gevinstene. Ifølge Lunde og Stordrange må det satses på langsiktig og målbevisst utvikling av kollektivtilbudet hvis man skal maksimere de positive samfunnsgevinstene.
Les replikken til NHO Transport på DN.no.
Les kronikken fra SSBs forsker på DN.no (krever innlogging).