Dette skriver næringspolitisk sjef, Jofri Lunde, og administrerende direktør, Jon H. Stordrange, i et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv 25. juli. I slutten av juni ble det klart at de største kreditorene var enige om en rekonstruksjonsavtale for Unibuss AS, noe som er bra for de ansatte og kollektivreisende.
- En konkurs kunne medført at de 60 prosent av bussrutene i Oslo og Bærum ville bli innstilt i flere uker. I tillegg ville tilbudene i Tønsberg og Follo bli berørt. Rykter og medieomtale av mulig konkurs skaper usikkerhet og reduserer tilliten til kollektivtrafikken, som tusener av reisende er avhengige hver dag for å komme til jobb, skole, fritidsaktiviteter, helseinstitusjoner, sosiale lag og butikker, sier Jon H. Stordrange.
I innlegget blir det også presisert at anbudssystemet må opprettholdes. Bussoperatørene har viktig kompetanse innen teknologi og drift. Ifølge Vista Analyse AS sparer fylkeskommunene 10 til 15 prosent ved å anbudsutsette bussdrift i stedet for å satse på fylkeskommunal drift.
- På den annen side kan anbudssystemet forbedres, noe som er svært viktig for å hindre at Unibuss AS eller andre busselskaper skal få økonomiske problemer i fremtiden. Oslo Economics hevder i en rapport fra 2023 at risikofordelingen mellom oppdragsgivere og operatører må bli mer balansert, noe som vil gagne begge parter. I innlegget skisseres seks tiltak for å sikre bedre balanse i kontraktene, og mange av disse punktene kan nok også være relevante og aktuelle for andre sektorer basert på offentlig-privat samarbeid, sier Jofri Lunde.
Les innlegget her.