Departementets brev er et svar på NHO Transports henvendelse av 05.01.24. Samferdselsdepartementet presiserer blant annet at fremtidige kontroller skal håndheves basert på fellesskapstillatelser i henhold til EU-forordning 1073-2009 artikkel 17. I tillegg skal kjøreskjema nedfelt i samme forordning legges til grunn, og dette kravet er også nedfelt i yrkestransportforskriften § 55.
- Vi håper at politiet og Statens vegvesen vil prioritere kontroller av utenlandske turbusser og deres virksomhet i Norge. Som vi skrev i vårt brev til departementet 05.01.24, har det liten hensikt å ha bestemmelser uten at disse blir håndhevet på en effektiv måte, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Samferdselsdepartementet har også informert myndighetene i øvrige EU- og EØS-land om de nye bestemmelsene. Dette er gjort via Norges EU-delagasjon.
- NHO Transport har i tillegg utarbeidet et kort faktaark om de nye kabotasjebestemmelsene på engelsk. Dette vil være lett tilgjengelig på foreningens nettsider, og vi anmoder våre medlemsbedrifter om å videreformidle dette til sine kontakter og kollegaer i utlandet, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Eskil Johnsrud Sæterlien.
Her kan du lese brevet om det nye regelverket som Samferdselsdepartementet har formidlet til transportmyndigheter i øvrige EU/EØS-land.
Her kan du lese brevet fra Samferdselsdepartementet til NHO Transport fra 23.01.2024
Here you can read a brief introduction to the new cabotage rules for passenger transport in Norway 2024