Dette hevdet NHO Transport på høringsmøte om ny Nasjonal transportplan i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité 11. april. Foreningen fremhevet også behovet for en politikk med vekt på god og effektiv mobilitet, men med redusert ressursbruk og klimaavtrykk.
- Vi understreket at løsningen er å styrke kollektivtrafikkens rammevilkår og konkurransekraft gjennom et nasjonalt kollektivløft. En langsiktig og forutsigbar finansiering er viktig for å oppnå dette, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Foreningen etterlyste også tiltak for å bedre ekspressbussenes rammebetingelser. Det ble også trukket frem at Klimautvalgets tre prioriterte prinsipper kan legges til grunn ved videre behandling av forslag til ny Nasjonal transportplan.
- Disse prinsippene tilsier at man må unngå utslipp ved å redusere det totale mobilitetsbehovet. I tillegg må man flytte reisende til kollektive løsninger samtidig og forbedre transportmidlene ved å gjøre disse mest skånsomme mot natur og miljø, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.
Rapporten fra Transportøkonomisk institutt om samfunnsøkonomiske gevinster ved økt satsing på kollektivtrafikk ble også trukket frem. Denne bekrefter at satsing gir både økonomiske, sosioøkonomiske og miljømessige gevinster.
Transportøkonomisk institutt påpeker også at kortere reisetid og høyere frekvens er viktigste elementer for å få flere til å reise kollektivt. I denne forbindelse påpekte NHO Transport at fremkommeligheten må styrkes for å redusere reisetiden. Samtidig kan frekvensen økes ved at produktiviteten blir høyere.
Les notat til komiteen her.
Les mer om ny Nasjonal transportplan her.