Det var i forbindelse med Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett at følgende vedtak ble fattet:
"Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 gi en vurdering av en eventuell tilskuddsordning til langdistansebusser på strekninger uten tog og tilsvarende kommersielle tilbud".
- Det er svært positivt at Stortinget ønsker å øke satsingen på langdistansebusser, men vedtaket kan tolkes på flere måter. Vi antar imidlertid at begrepet langdistansebusser er benyttet som synonym for ekspressbusser, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
I brevet blir det blant annet understreket at dagens regjering har to punkter om ekspressbusser og distriktene i sin Hurdalsplattform. Disse er av relevans for oppfølging av verbalvedtaket:
- Legge til rette for at ekspressbussene skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet
- Utvikle nye og forbedrede modeller for kollektivtrafikk i områder med spredt bosetting
NHO Transport hevder at regjeringen så langt ikke har foretatt seg noe for å følge opp de to aktuelle punktene, og det er nå kun ett år igjen av inneværende stortingsperiode. I tillegg må regjeringen følge opp verbalvedtaket i forslag til statsbudsjettet for 2025, som skal legges frem allerede i oktober.
- I vårt brev blir det også fremhevet at økt satsing bør baseres på bedre rammebetingelser og noen lettelser for dagens ekspressbussaktører. Eventuelle tilskuddsordninger må uansett være universelle for ikke å skape konkurransevridninger og unngå utilsiktede, negative konsekvenser, avslutter Stordrange.
Les brevet her